Olympiaschool
De Olympiaschool is een openbare buurtschool, een school om van te houden.
Het klimaat op school is veilig, vrolijk en aandachtig. We zijn open, duidelijk en professioneel in onze omgang met elkaar, met de kinderen en hun ouders en met de mensen met wie we samenwerken en samenleven in de buurt. Het team is betrokken en ontwikkelingsgericht.
De school staat in het rustige, groene Olympiakwartier in Amsterdam-Zuid. We zitten in een prachtig, ruim en licht rijksmonument, gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School. In het schooljaar 2014-2015 is de school grondig gerenoveerd. Rondom is veel buitenspeelruimte waar de kinderen kunnen spelen én leren.
✚ Er zijn 13 groepen
✚ Er zijn 40 medewerkers
✚ We werken met moderne lesmethoden
✚ Wij zijn een van de openbare scholen van Openbaar Onderwijs aan de Amstel
✚ Schooltijden van 08.30-12.00 en van 13.00-15.00 uur en op woensdag alleen de ochtend.
✚ De vrijwillige ouderbijdrage is 75 euro per jaar (kinderen worden nooit uitgesloten van activiteiten)
✚ Goed georganiseerde overblijf
✚ Nauwe samenwerking met naschoolse opvangorganisaties DONS en WoestZuid .
✚ Dependance Nationale Balletacademie
De Olympiaschool, hart voor goed onderwijs
Goed onderwijs betekent voor ons, dat we:
✚ het aanbod afstemmen op de leerlingpopulatie,
✚ handelingsgericht werken,
✚ gebruik maken van moderne methodes die we weloverwogen kiezen,
✚ het belang van gedegen kennisoverdracht combineren met veel verschillende werkvormen.
✚ kunst- en cultuureducatie een belangrijk onderdeel laten zijn van ons onderwijs,
✚ verbinding zoeken tussen de verschillende vakken,
✚ de kinderen actief betrekken bij hun eigen leerproces,
✚ veel aandacht hebben voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen, en
✚ zorg hebben voor een inrichting van de leeromgeving die past bij onze visie.
In de komende vier jaar willen wij het volgende bereiken:
✚ Het onderwijs wordt zo vorm gegeven dat kinderen steeds zelfstandiger worden en in de loop van hun basisschooltijd meer verantwoordelijk krijgen en nemen voor hun leerproces. Hiervoor is een logische doorgaande lijn van groep 1 t/m 8 ontwikkeld.
✚ Wij werken met weektaken waarin we het aanbod afstemmen op alle kinderen, dus ook op de kinderen die niet tot de grootste middengroep behoren.
✚ We steken veel tijd en energie in kindgesprekken, zodat we het onderwijsaanbod en onze instructie nog beter op de kinderen kunnen afstemmen.
✚ Wij geven in ons curriculum veel aandacht aan het ontwikkelen van vaardigheden om de kinderen goed toe te rusten voor het leven na de basisschool. Denk aan vaardigheden zoals samenwerking, kritisch denken, probleemoplossend vermogen, creativiteit, ict-geletterdheid.
✚ Ons kunst- en cultuuronderwijs is geïntegreerd met de zaakvakken. In dat onderwijsaanbod heeft het cultureel erfgoed van de stad waarin we leven een prominente rol.
✚ Samen met ouders hebben we het educatief partnerschap zo ontwikkeld, dat voor iedereen duidelijk is hoe en wanneer we hen betrekken bij de ontwikkeling van ons onderwijs.